Pages

  • RSS

Sunday, January 5, 2014

bertahan

Alhamdulillah, masih lagi dipanjangkan usia utk menjejaki tahun 2014.

Detik-detik yang dilalui 2013 yang lalu dirasakan sangat lambat berjalan. Terlalu banyak perkara yang terjadi, khususnya menjelang  2 bulan yang terakhir tahun 2013 ini.

Ujian hati. emosi. tekanan study& final exam. ujian harta benda. kebakaran rumah.
Dan ujian utk survive dlm tarbiyyah yg semakin dirasakan 'kering'.

Semuanya datang bertimpa-timpa.
Walaupun beberapa kali air mata tumpah, ada terselit rasa syukur.
Kerana aku pernah tertanya-tanya satu ketika dahulu, kenapa kehidupanku kurasa terlalu mudah. tiada kekangan, semuanya smooth mengikut apa yang aku rancang.

Bukan tak bersyukur dipermudahkan segala urusan, tapi... rasa takut. Takut nikmat yang diberi menjadi istidraj.

Sehinggalah dipenghujung tahun 2013, Allah turunkan ujian yang datang bertimpa-timpa. Dan yang paling aku rasakan sukar utk aku hadapi adalah bagaimana utk aku membina rasa REDHA dan TAWAKKAL dgn segala yg telah Allah aturkan utk aku, walaupun diluar kehendak aku.

Kebergantunganku kpdNya mmg benar2 teruji, dan kini aku lebih memahami  bahawa sifat tawakkal dan redha yang berulang kali dipelajari teorinya, belum benar2 meresapi dlm diri.

Keimananku benar2 teruji, bahawa bukan setiap yg aku harapkan itu yg terbaik utk diri aku.

Alhamdulillah ala kulli haaal. masih lagi diberi peluang utk koreksi diri :)

Apa2 pun, final exam kami akan berakhir in few days. inshaAllah, bakal menamatkan ijazah perubatan di bumi tarbiyah yg banyak mendidik diriku selama lebih 6 tahun .

banyak aktiviti yang dirancang post-exam nnt. sementara usia masih muda dan belum ada tanggungjawab dlm berkeluarga dan kerjaya, aku berazam utk merealisasikan impian2 yang telah aku tanam sejak kecil dan impian2 yg terbina sejak aku memahami tujuan hidupku.

hafalan AlQuran ku.
tarbiyyah zatiyah ku.

dan yang paling penting, aku mahu mencari semula diriku yg dahulu, yg penuh hamasah dakwah, yg benar2 menjadikan dakwah dan tarbiyyah sbg nadi.

sudah terlalu lama stagnant. sudah terlalu lama menunggu mereka yg sudi datang menyirami semula hati yg kering ini  dgn tarbiyyah. sudah beberapa kali kecewa krn tiada yg peduli.
namun tak pernah terlintas dlm hati utk lari dari jalan dakwah ini. krn tanpanya aku tak mengenali tujuan hidupku. tanpa dakwah, aku tak mengerti hidup bertuhan.

sesungguhnya, dunia ni terlalu singkat utk dibazirkan dgn perkara yg tak sepatutnya. masa mudaku terlalu pendek utk aku bazirkan dgn melayan perasaan sedih, kecewa, risau dll yg tak membuahkan amal.

doakan misi 'mencari diri yg hilang' pasca exam nanti berjaya :)

#sorry entry tak berilimah :p