Pages

  • RSS

Tuesday, May 5, 2009

mahu dikenali penghuni langit?

wahai kawan-kawan mari dengar cerita
kisah Nabi Yunus dalam perut ikan nun

wahai kawan-kawan janganlah bimbang

Nabi Allah tetap dalam pembelaan

Nabi Yunus menyeru pada kaumnya
sembahlah Allah yang Maha Esa
Tinggallah berhala yang tidak bernyawa
Jauhi perbuatan yang sia-sia


Seruan Nabi tidak diterima

Nabi diejek dan Nabi dihina
Baginda tidak berputus asa
Walau dicaci walau dinista


Akhirnya Nabi merasa hampa
Umatnya masih menderhaka

Lalu dia pergi membawa diri
Ketepi pantai seorang diri


Baginda menumpang kapal pedagang
Membawa diri ke rantau orang

Malangnya laut bergelombang
Hampir karam di tengah lautan

Bila diundi Nabi merelakan
Terjun ke laut yang bergelora
Baginda ditelan ke perut ikan nun

Gelap gelita tiada terkira

Sedarlah Nabi akan dosanya
Dihukum Allah begitu rupa
Menangislah Nabi setiap masa
Memohon ampun dari Tuhannya


Begitulah kisah seorang Nabi
Diuji Allah begitu sekali
40 hari 40 malam
Barulah taubatnya diterima Tuhan





Bismillah. Salaam Aleyk :)

haa.. ada siapa-siapa yang rasa macam familiar dengan rangkap-rangkap di atas?

oh, ini bukannya pantun, mahupun sajak, ataupun syair.saya bukan macam cik fathy atau cik yuyumiza yang pandai membuat bait-bait yang indah-indah. :D

bagi siapa-siapa yang semasa zaman kecilnya gemar mendengar lagu-lagu nasyid kanak-kanak, sudah tentu anda kenal dengan lagu di atas.

Seingat saya, lagu ini adalah salah satu daripada lagu2 kegemaran saya seusia 6 tahun dahulu.Kecil-kecil dahulu, mama rajin belikan kaset-kaset nasyid kanak-kanak dan kaset Quran Imam Abdul Rahman Sudais untuk kami. Masuk saja ke dalam kereta, kami adik-beradik akan sama-sama menyanyikan lagu-lagu nasyid dan sama-sama ikut Imam Abdul Rahman Sudais membacakan Juzu' Amma. Comel kan?hihi
Dan ini adalah salah satu daripada lagu-lagu daripada kaset nasyid itu.Mengenai Nabi Yunus.

Kenapa saya bawakan kisah Nabi Yunus kali ini?Saya yakin sangat-sangat, kamu semua semestinya tahu sangat tentang kisah Nabi Yunus kan.Kecil-kecil dulu mesti kamu semua rajin baca buku kisah para Nabi dan Rasul. :)

Bagi yang tak mengetahui cerita Nabi Yunus, tak mengapa. Anda boleh klik SINI untuk kisah selanjutnya.

Tetapi ada lagi hikmah lain yang boleh kita garap daripada kisah Nabi Yunus, selain kisah tentang kesabaran baginda berdakwah kepada kaumnya yang ingkar itu.

Apa agaknya hikmah yang tersebunyi itu ya?

Ia mengenai doa Nabi Yunus.

Doa baginda, yang dikenali oleh penghuni langit.
Siapa penghuni langit? Malaikat-malaikat, dan makhluk-makhluk lain yang diluar pengetahuan kita.

Nabi Yunus, berdoa kepada Allah saban hari. Doa baginda berterusan, semasa baginda susah, mahupun senang. Semasa baginda sedang berdakwah, mahupun tatkala ditimpa musibah, ditelan ke dalam perut ikan nun.
Sehinggakan, suara baginda Nabi Yunus dikenali oleh penghuni langit, dek kerana betapa kerapnya baginda bermunajat dan memanjatkan doa kepada Tuhannya.

Sehinggalah pada suatu masa, penghuni langit masih terdengar suara Nabi Yunus berdoa, tetapi tertanya-tanya di mana gerangan Nabi Yunus.

" Ini suara Yunus.Tapi di manakah dia?"

Mana tidaknya, baginda sewaktu itu sedang berada di dalam perut ikan nun. Memohon keampunan daripada Allah selama 40 hari 40 malam.


Itu Nabi Yunus.

Bagaimana dengan kita ya?

Adakah kita berdoa seperti Nabi Yunus? Berterusan?

Atau adakah hanya selepas solat sahaja? Itu pun kalau lagi pendek lagi bagus!
Atau adakah doa kita hanya akan jadi bersungguh-sungguh tatkala fatrah imtihan semata-mata? Sujud di akhir rakaat solat sampai setengah jam,doa sampai menangis-nangis, sampai lekuk lantai dek lama sangat sujud.
Adakah kita hanya berbuat sedemikian pada waktu-waktu tertentu sahaja? Bila exam final menjelang, atau bila ibu kita sedang sakit, atau bila segala macam kesusahan menimpa kita.

Jika begitu, sudah tentu suara kita langsung tidak dikenali oleh penghuni langit. Kerana jarang sekali kita memanjatkan doa kepada Allah dengan bersungguh-sungguh dan penuh pengharapan.

"Eh, suara siapa pula ni? Tak pernah dengar pun? Mesti budak ni doa dan ingat Allah bila susah je. Time senang tak ingat!"

Agaknya inilah yang mungkin penghuni langit katakan tentang kita.

Itupun JIKA doa kita SAMPAI ke langit.

Kalau dengan doa yang tak bersungguh, macam nak tak nak je, jangan haraplah Allah nak makbulkan.

Jadi?

Sempena musim exam ni, alang-alang kita dah perbanyakkan doa dan tawakkal kita (bagi yang berbuat demikian) apa kata kita TERUSKAN berdoa walaupun selepas habis fatrah imtihan ni. Doa, biar bersungguh. Biar sampai menangis-nangis. Kalau tengok cerita Kabhi Kushi Kabhi Gham boleh menangis tersedu, atau bila mengadu masalah dengan boyfriend sampai habis berkotak-kotak tisu, takkan bila kita sedang mengadu dan bermunajat kepada Allah, kekasih kita yang sebenar-benarnya, susah sangat nak menitiskan airmata?

Unless, kita sendiri yang tidak menjadikan Allah sebagai sebenar-benar kekasih, dan sebenar-benar tempat bergantung dan mengadu.

Berdoalah, moga-moga doamu dimakbulkan Allah, dan moga-moga dikenali suara kita oleh penghuni langit.

Allahussomad.

Allah, sebaik-baik pendengar, sebaik-baik penerima taubat, dan sebaik-baik tempat bergantung.

Wallahu a'lam

4 comments:

Fairosza said...

salam ukhwah..dah lama tak dgr lagu kanak2 ni..seronok..sama2 ambil iktibar

~alhuda~ said...

yep..lagu bukan skadar lagu kan?

hiburan itu indah, bila salah memilihnya membuatkan kite jd bersalah :)

fathiyyah said...

sungguh,siapa la tidak mahu dikenali sebagai penghuni langit seperti Nabi Allah Yunus.
Andai dicela oleh manusia di bumi sekalipun demi mahu dikenali di langit,aku sanggup berbuat apa sahaja.

Huda,ameen makin cumellll
mahu picit dia punya pipi
mak cik ameen jangan marah okai

~alhuda~ said...

biar tidak dikenali di bumi, tetapi menjadi bualan penghuni di langit.tak gitu?

ameen mmg comeyl.tgk la makcik die sape kan?kiki

jgn makcik die jd mangse kne cubit ngan ko sudeyh..