Pages

  • RSS

Friday, November 28, 2008

aqidah bola besi


~Bismillahirrahmanirrahim~

Pernahkah antum sume dengar tentang analogi bola besi?

If not, perkongsian yang ingin dbuat ni simple sahaja.Tapi insyaAllah akan memberi kesan yang mendalam dalam kehidupan seharian kita.

Terdapat 2 bola besi yang dimaksudkan di sini, yakni BOLA BESI MUSLIM dan BOLA BESI KAFIR. Bola besi ini terdiri daripada 3 lapisan, iaitu lapisan paling dalam yang mewakili AQIDAH. Lapisan kedua terdiri daripada hati, emosi dan perasaan, manakala lapisan ketiga atau yang paling luar mewakili pemakaian, perilaku, tutur kata, hobi dan akhlak luaran seseorang.


Bukankah sifat bagi besi adalah senang melebur? Oleh itu, sekiranya lapisan paling dalam yakni Aqidah difahami oleh setiap individu dengan sebenar-benarnya, ia akan melebur dan menembusi lapisan kedua, yang mewakili hati dan perasaan manusia.Apabila lapisan kedua juga melebur dan ditembusi, maka secara automatiknya lapisan ketiga akan ditembusi dan mempengaruhi hobi, cita-cita, akhlak dan luaran setiap insan.

sifat besi yang melebur


Justeru, daripada teori bola besi ni, dapatlah kita conclude kat cni bahawa untuk melahirkan insan yang benar-benar mengamalkan kehidupan seorang Muslim sejati,aqidah perlu diyakini, dihadam dan difahami dengan sebenar-benar kefahaman.Aqidah seorang muslim bukan sekadar dihafal dan diungkapkan di mulut semata-mata, tapi kita mahukan apa yang terbit dari jasad kita didasarkan daripada aqidah yang benar!

Setiap daripada kita mempunyai bola besi masing-masing, bahkan orang kafir juga mempunyai aqidah bola besi mereka sendiri. Dan entah mana silapnya, bola besi kafir walaupun takat leburnya sama saja dengan bola besi muslim, namun ia lebih mempengaruhi lapisan luarnya, jika dibandingkan dengan muslim. Sedangkan aqidah masyarakat muslim zaman ini tidak menembusi dan mempengaruhi lapisan kedua dan ketiga.

Sebagai contoh,aqidah orang kafir memang berbeza. Muslim percayakan kewujudan dan keesaan Allah, sedangkan orang kafir tidak.Namun jika dilihat sekarang, ramai Muslim terikut-ikut dengan cara hidup orang kafir, sama ada sedar mahupun tidak, dari segi pemikiran mahupun gaya hidup.


Lihat saja muslim zaman ini, kalau disemak lapisan keduanya, perasaan dan emosi mereka sama saja seperti orang kafir. Jika hati si kafir hanya bersangkut-paut dengan cintan-cintun sbg pasangan kekasih, muslim pun sama saja. Malahan bagi remaja muslim zmn skrg, ber-couple adalah trend, dan sesiapa yang tidak ada pasangan, dianggap tidak laku, kolot, dan seumpamanya. Meskipun couple itu dilarang dalam Islam.Feeling n emotian muslim dan kafir juga tiada beza, hanya jiwang2, romantik, menangis tgk cerita hindustan n korea dll.Jika kafir tiada perasaan sensitiviti terhadap umat Islam Palestin cthnya, muslim pun sama saja.



Bahkan saya pernah ditanya oleh seorang remaja Muslim,

"Israel dgn Palestin siapa lagi baik?"

Geleng kepala dibuatnya.Betapa gejala aku-tidak-pedulisme sgtlah berjaya diterapkan dalam jiwa muslim di Malaysia terutamanya golongan muda.

Kita go through the 3rd layer of the bola besi, yang mewakili sikap luaran dan kesukaan manusia.Sama saja, akhlak kebanyakan muslim tidak melambangkan langsung bahawa dia beraqidah seorang muslim, bahkan kadangkala lebih teruk drpd si kafir. Hobi muslim dan kafir juga sama. Kalau org korea yang sembah nenek moyang tu pun gilakan cerita korea n jepun, muslim yang sembah Allah ni pun sama saja. Kalau anak muda mereka sangat obsess dengan dong hae, band2 DBSK, wondergirls, WGM tvshow, anak muda muslim pon takde bezanya.sampaikan ade yg dah dapat mandat supplier terulung crite2 korea n jepun dan yang sewaktu dgnnya.(merujuk kepada waqi' di Mesir jugak...huhu)



Kalau mamat2 skinhead or blackmetal terkinja2 sambil dgr lagu heavyrock n so on, mamat2 'islam' pun same saja. Kalau tak ke gig, mereka pergi konsert underground,tak pun konsert avril lavigne atau inul,kalau yang kunun baek sikit tu, tgk final AF or konsert sureheboh pun jadilah. Hedonism berleluasa.

Jadi, kenapa kita sama saja dgn mereka, sedangkan aqidah kita dgn mereka sama sekali tidak serupa?

Semuanya sepatutnya berlandaskan aqidah yang difahami dgn sebenar-benar kefahaman!



Orang kafir-normal
Muslim-abnormal

Kenapa saya ckp begitu? Sebabnya, normallah orang kafir berperasaan mcm tu, hobi n perilaku mcm tu, sbb ia adalah buah daripada aqidah mereka yang memang dah fasad. dah rosak.

Tapi kenapa org Islam yang aqidah mereka dah sah2 betul, tapi tidak mempengaruhi dan menembusi lapisan2 luar bola besi mereka. Abnormal lah kalau mcm tu.

apa yang dapat disimpulkan disini..

orang kafir telah meleburkan lapisan terdalam bola besi mereka seterusnya leburan bola besi mereka telah melebur sehingga palitannya juga terkena Bola Besi orang Muslim.

..yang dikesali,

lapisan terdalam Bola Besi umat Islam zaman kini kebanyakannya tidak lagi tembus malah sangat mudah terpalit dengan leburan Bola Besi orang kafir.

..pointnya disini,

Bola Besi kita tidak tembus untuk mempengaruhi Bola Besi orang kafir malah terlalu senang untuk terpalit dengan leburan Bola Besi mereka….

Adakah saya berkata begini kerana aqidah bola besi saya sudah melebur dengan hebatnya? Tentu sekali tidak!

"Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu menyatakan apa yang tidak kamu perbuat? Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tiada kamu kerjakan." (Ash-shaff: 2-3)

Saya juga sama seperti antum, masih memeriksa Bola Besi saya sendiri.Masih dalam proses untuk meleburkan lapisan aqidah terdalam supaya dapat menembusi lapisan kedua dan ketiga.and we shud remember dat this is a long n continuous process.Dan bukannya boleh dinikmati hasilnya dalam sebulan dua sahaja.Proses apa,tentulah proses TARBIYYAH.

Saya percaya setiap dari kita punya keinginan untuk kembali ke jalan Nya.tidak kira siapa pun kita..sejahat-jahat manapun manusia, jauh di sudut hatinya pasti ada keyakinan bahawa hanya kembali pada Allah itu kebahagiaan yang sebenar.cuma, kita perlu berusaha ke arah itu,carilah jalan itu kerana pasti ada jalan untuk kembali bagi mereka yang mahu.InshaAllah….


27112008

2.07am

Saad Zaghloul

2 comments:

faizah said...

sama-sama kita periksa bola besi kita...
semoga allah tunjukkan kita jalan yang benar

pai_ilham al-adwa' said...

pencerahan yg menarik!
teruskan menulis!
di mana nilai bola besi kita?
=)