Pages

  • RSS

Wednesday, May 11, 2011

Hannah & Maryam




Saya selalu merasakan bahawa makhluk terindah atas muka bumi ini adalah KANAK-KANAK.
Bila jatuh saja pandangan ke atas bayi atau budak2 kecik, terasa melayang segala masalah .matanya, bibir comelnya, suci bersih wajahnya. they really can soothe our mind!

Tambah lagi bila ada facebook,tengok senior itu baru bersalin, kawan yg ini anaknya dah pandai berjalan. suma pakat2 tayang kecomelan baby masing2. siapa tak jeles! *huarghh mood tensen*

Adakah ini syndromes yg selalu berlaku kpd wanita2 yg nak menginjak usia 22tahun beberapa hari lagi? :p

er, tapi jangan salah faham pula ok. mood sekarang adalah mood nak baby, bukan nak kawen :D

Perasaan dan keinginan nakkan baby semakin memuncak, apatah lagi bila belajar tafseer Surah Ali Imraan ayat 33-37.

5 ayat ini menceritakan tentang HADAF , atau dalam kata lainnya, OBJEKTIF kita dalam melaksanakan sesuatu perkara. Cantik sangat cara Allah nak ajar kita tentang hadaf ni, which is melalui penceritaan dan kisah tentang seorang wanita bernama Hannah, ataupun gelarannya 'Imra'ah 'Imraan'.

Dahulu saya selalu tertanya-tanya. Siapa sebenarnya Imraan ni? kenapa dia terlalu special sampaikan Allah abadikan nama keluarganya (آل عمران -keluarga Imraan) sebagai satu surah di dalam Al-Quran? Dan siapa sebenarnya ahli keluarganya?

Pertanyaan saya terjawab pada cuti Soyfiyy (summer holiday) yg lalu, ketika berjaulah di bumi Urdun. Seorang ukhti telah berkongsi kisah ini kepada kami, satu pengisian yg benar-benar terkesan dalam diri saya.

Kisah bagaimana Allah SWT telah menurunkan ayat ini kepada para sahabat Rasulullah yg lari dari medan perang dan berebutkan harta ghanimah. Allah mengingatkan mereka tentang HADAF mereka berjihad fisabilillah, melalui kisah seorang wanita tua bernama Hannah :)

Hannah, isteri kepada 'Imraan. Keduanya dari keturunan Nabi Daud dan Nabi Sulaiman, yg hidup di zaman penjajahan Rom di bumi Palestin. Pada zaman itu, mereka yg beriman dgn tauhidullah ditekan dan ditindas oleh kerajaan Rom, sehinggakan Hannah yg berjiwa du'at itu merasa risau. Siapakah yg akan menjadi pewaris dan penyambung risalah Allah di bumi Palestin nanti? Maka dengan penuh tekad Hannah membuat keputusan. Ya, penyelamat ummah ini perlu lahir, dan pastinya lahir dari rahimku !

Hannah yang sudah menginjak usia tua itu duduk termangu. Bagaimana dia mampu melahirkan anak dalam usianya yg sebegitu? Ya, dia memang mempunyai seorang anak perempuan, dan anak itu telah dinikahkan dengan Nabi Zakariyya'. tapi tidak tahu mana silapnya, anak dan menantunya itu masih boleh diizinkan Allah untuk menimang cahaya mata. Maka sehingga usianya sudah menginjak tua, dia dan suaminya 'Imraan masih tidak dikurniakan walau seorang pun cucu.

Maka bermulalah munajat Hannah kepada Rabbnya.Saban waktu dia berdoa moga Allah memperkenankan hajatnya untuk dikurniakan seorang zuriat. Dan dengan izin Allah doanya termakbul, dan Hannah ditakdirkan mengandung kandungan kedua.

إِذۡ قَالَتِ ٱمۡرَأَتُ عِمۡرَٲنَ رَبِّ إِنِّى نَذَرۡتُ لَكَ مَا فِى بَطۡنِى مُحَرَّرً۬ا فَتَقَبَّلۡ مِنِّىٓ‌ۖ إِنَّكَ أَنتَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡعَلِيمُ
35: (Ingatlah) ketika isteri 'Imran berkata, 'Ya Tuhanku, sesungguhnya aku bernazar kepadaMu, apa (janin) yang dalam kandunganku (kelak) menjadi hamba yang mengabdi (kepadaMu), maka terimalah (nazar itu) dariku. Sungguh, Engkaulah Yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui.'

Hannah telah meletakkan hadafnya, ketika di awal kandungan janinnya lagi. Ya, aku perlu melahirkan seorang penyelamat ummah! Zuriatku nanti akan aku infaqkan di jalan Allah. Akan aku didik zuriatku ini semata-mata untuk mengabdikan diri kepadaMu Ya Allah! Bukan untuk menjadi penemanku di usia tua, bukan untuk berbakti kepada kami ibu bapanya!

Namun, Di saat kelahiran zuriatnya, Hannah terkejut, kerana yang lahir bukan seperti yang diharapkan.Dia dikurniakan anak perempuan!
فَلَمَّا وَضَعَتۡہَا قَالَتۡ رَبِّ إِنِّى وَضَعۡتُہَآ أُنثَىٰ وَٱللَّهُ أَعۡلَمُ بِمَا وَضَعَتۡ وَلَيۡسَ ٱلذَّكَرُ كَٱلۡأُنثَىٰ‌ۖ وَإِنِّى سَمَّيۡتُہَا مَرۡيَمَ وَإِنِّىٓ أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ ٱلشَّيۡطَـٰنِ ٱلرَّجِيمِ

36. Maka ketika melahirkannya, dia berkata, "Ya Tuhanku, aku telah melahirkan anak perempuan". Padahal Allah lebih tahu apa yang dia lahirkan, dan laki-laki tidak sama dengan perempuan. "Dan aku memberinya nama Maryam, dan aku memohon perlindunganMu untuknya dan anak cucunya dari (gangguan) syaitan terkutuk"

Bagaimana anaknya akan menjadi penyelamat ummah, sedang dia adalah seorang wanita? Tapi Hannah sedar, Allah punya aturan yang lebih baik untuknya dan anaknya yang dinamakan Maryam. Hannah tidak kecewa dan sedih, bahkan Hannah semakin bersemangat untuk mendidik dan mentarbiyah Maryam menjadi hamba yang taat kepada Tuhan. Dihantar Maryam di bawah jagaan dan didikan Nabi Zakariyya', sehingga Maryam menjadi wanita suci yang dipilih Allah untuk melahirkan insan istimewa yang tidak berbapa, bernama Isa Alaihissalam.

Nah, tidakkah kita lihat betapa cantiknya aturan Allah? Hannah yang berpandangan jauh, tidak membatalkan niat dan hadafnya ketika melahirkan anak perempuan. Hannah tahu wanita juga punya kelebihan tersendiri, kerana dari rahim wanita yang mulia juga lahirnya seorang rijal yang akan menjadi pembawa dan penjunjung risalah agama Allah. Bukankah tangan yang menghayun buaian itulah yang akan menggoncang dunia?

Maka wajarlah kisah Hannah ini diturunkan ketika para sahabat Rasulullah sudah melupakan tujuan mereka berjihad dan lari mengejar harta ghanimah. Kisah Hannah ini mengigatkan kita bahawa ikhlas berjihad kerana Allah Taala itu yang paling utama, bukan kerana godaan dunia, kerana dunia dan seluruh isinya takkan sama dengan ganjaran Allah di akhirat kelak!

Subhanallah. Cantik sungguh kalam-kalam Allah. setiap ayat yang diturunkan tak pernah sia-sia. semua mempunyai hikmahnya tersendiri untuk hamba-hambaNya yang berfikir.

Sungguh, Saya kepingin untuk menjadi seperti Hannah dan Maryam. Dua wanita mulia yang berpandangan jauh. Seluruh kehidupannya semata-mata kerana Allah.Hatta zuriat sendiri yang dikasihi, tidak pernah mereka ragu-ragukan untuk diwaqafkan untuk berjihad di jalan Allah. Tapi saya sedar, Hannah dan Maryam bukan sekadar bercita-cita dan berangan-angan. Keduanya mempersiapkan diri untuk meningkatkan kualiti diri, demi melahirkan anak yang berkualiti. Bagaimana hubungan mereka dengan Allah, taqarrub mereka, ketaqwaan mereka, sehingga menjadikan mereka insan mulia yang dipilih dan dimuliakan Allah dan disebut-sebut kisahnya di dalam kitab AlQuran sehingga akhir zaman.Maka wajarlah Allah muliakan keluarga Imraan ini, kerana dari mereka juga lahirnya insan-insan mulia dan soleh disisi Allah.
Maka layakkah saya untuk menjadi seperti kedua wanita mulia ini? T__T

Attoyyibun littoyyibaat.
Zuriat yg baik, lahirnya dari benih yg baik dari kedua ibubapanya.
Tidakkah kita percaya dan beriman dgn janji Allah ini?








8 comments:

Anonymous said...

salam. sejuk hati membaca blog anta. bagus azam anta itu.ada pendapat menyatakan dah tak lama dah sebelum nabi Isa a.s. turun ke bumi.mungkin tak salah untuk kita berdoa supaya dapat kahwin dengan baginda. :)

Az-Zahra said...

salam. sejuk hati membaca blog anta. bagus azam anta itu.ada pendapat menyatakan dah tak lama dah sebelum nabi Isa a.s. turun ke bumi.mungkin tak salah untuk kita berdoa supaya dapat kahwin dengan baginda. :)

adilah said...

Ya, penyelamat ummah ini perlu lahir, dan pastinya lahir dari rahimku !

AKU! aku mesti melahirkan MUJAHID dan MUJAHIDAH

adilah said...

nk minta save entry ni blh?

huda said...

sile2 share tafaddholi :)

mylittlepencil said...

sukaaaaaaaaaa........


sukaaaaaaaaaa........

sgt2.....jzkk kak...nt ada masa nak tadabbur live yeee...plisss

rashidah said...

bestnye kak hudaa..:)
jzkk sharing
nk share jgk ye

ar-rumaisa said...

beautifully written dearest huda =)
teruskan berkongsi ya.