Pages

  • RSS

Monday, November 2, 2009

adakah taat tergolong dalam birrul walidain?

khusus kepada mereka yang masih keliru dalam membuat 'keputusan', saya sarankan membaca post ini :)

sanggupkah membuat ibu bapa kita menangis,melukakan hati mereka, demi menjaga hati dan perasaan naqib/naqibah kita? sedang ibu bapalah murabbi/ah pertama kita dalam dakwah dan tarbiyyah ini?

(ditujukan kepada mereka yang merupakan anak-anak hasil dari beit muslim, termasuk saya.huhu)




3 comments:

FabulouswithAs said...

salam....ape khabar org mesir...

-salam ukhuwwah dari bumi urdun....

hamba Allah said...

bismillah
birrul walidain kpd ibu bapa terdapat byk cara
taat adalah satu cara birrul walidain
ana rs enti x boleh pukul rata isu taat dgn kata2 enti kt atas,
taat kecuali kpd perkara maksiat,itu faktanya,namun dalam isu taat,terdapat byk perkara yg perlu ditimbang balik,salah satunya anak2 juga diberi peluang utk berbincang.cthnya yg paling senang ialah ibu bapa tidak dibenarkan utk terus menetapkan calon suami tanpa persetujuan daripada tuan empunya badan.oleh itu,kita semua dibenarkan utk membuat pilihan walaupn ibu bapa sangat2lah mengharapkan agar kita memilih calon suami yg sgt2 disukai oleh mereka.itu hak yg diberi dlm islam.
islam itu adil,wahai ukhti,tidak semestinya dgn membuat pilihan yg lain dgn apa yg ibu bapa kita harapkan kita dikira derhaka dan tidak taat.tapi kita hendaklah tetap menghormati mereka,berkhidmat kpd mereka,menolong mereka,mendoakan mereka,walaupun kita membuat pilihan yg lain dgn apa yg ibu bapa kita harapkan.itu juga dikira birrul walidain.kita tidak boleh kecilkan skop pemikiran kita dengan fakta2 yg begitu luas pengertiannya.wallahualam

Anonymous said...

saya cadangkan anti baca post "Ayah paksa saya ikut jemaah dia" oleh Ust. Abdullah Zaik @ ustabdullahzaik.wordpress.com