Pages

  • RSS

Monday, April 20, 2009

ilmu bagaimana yang diperlukan oleh negara islam?

artikel ni sy copy paste dr blog cik yuyu miza atas saranan beliau, memandangkn blog cik yuyu adlh private dan x dpt dbace olh sume lapisan masyarakat.yg menariknye, we both wrote bout d same topic in d same day tnpe dsedari.
(kalo post sy yg berkaitan dgn artikel ni adelah post
ILMU DAN FIKRAH)

cube korg bace n compare kedua2 post ktrg, content n mesej yg cube kami sampaikan hampir same.


no wonder lah kan, cik yuyu ni skoolmate sy d smap labu, n skrg masok cairo U pon same,pulak tu, currently she's my usrahmate n teammate dlm gerak kerje dakwah :)

so, tak pelikla kalo fikrah kami same kan?dah membesar pon dlm bi'ah yg serupa..

happy reading dear readers !


salam aleyk.. merujuk kepada soalan yang terlampau general ini, ingin saya huraikan beberapa point penting untuk difikirkan. merujuk kpd hadith Nabi, manusia diibarat seperti 3 jenis tanah.

yang pertama, tanah yang subur dan mengandungi mineral yang banyak serta cacing-cacing yang menggembur. apabila hujan turun, tanah itu akan menyerap air dan menumbuhkan pokok. pokok itu akhirnya akan mengeluarkan buah, menjadi tempat burung-burung hinggap setelah penat terbang, menjadi tempat berteduh dan sebagainya.

yang kedua, tanah yang berbatu bata dimana tatkala hujan turun, batu itu akan menakung air dan air yang ditakung dijadikan minuman oleh binatang-binatang.

yang ketiga, tanah poros. air yang lalu akan mengalir begitu sahaja. tidak ditakung dan tidak diserap. begitulah perumpamaan manusia dan ilmu. manusia yang pertama mendapat manfaat dari ilmu itu dan memberi manfaat pula pada orang lain. manusia yang kedua memberi manfaat kepada org lain daripada ilmu yang didapatinya tetapi ilmu itu tidak memberi kesan atau bekas padanya. yang ketiga pula, ilmu itu tidak memberi apa-apa impak kepada diri atau orang sekitarnya.

maka, mari berusaha untuk jadi yang pertama.[cakap senang weyh..]

Ilmu (bahasa Inggeris:Knowledge) merujuk kepada kefahaman manusia terhadap sesuatu perkara, yang mana ia merupakan kefahaman yang sistematik dan diusahakan secara sedar. Pada umumnya, ilmu mempunyai potensi untuk dimanfaatkan demi kebaikan manusia.

Biasanya, ilmu adalah hasil daripada kajian terhadap sesuatu perkara. Dalam hal ini, ilmu sendiri juga boleh menjadi sasaran kajian dan menghasilkan apa yang dikenali sebagai "ilmu mengenai ilmu", yakni epistemologi. [sumber WIKIpedia bahasa melayu]


1. ilmu yang bagaimanakah yang islam perlukan?

semua ilmu adalah ilmu islam, milik Allah. semua yang baik adalah milik Islam, milik Allah. bukankah begitu?cuma yang menjadi persoalannya ilmu yang mana sepatutnya didahulukan.

dan ini perlu dikupas dari segi fiqh aulawiyat(priority). tengok status core. tgk waqi'(tempat).

kalau rumah tengah bocor atapnya, dan kita mahu atasi masalah ini, sesuaikah kita keluar dan belajar menjahit? tak masuk akal kan? begitulah analogi ringkasnya, yang penting kita tahu apa masalah yang ingin diselesaikan dan kita tahu untk bertindak mengikut kesesuaian masa.

kalau ada masa cuba google sistem pendidikan zaman abbasiyah mcm mana.

2. apakah yang dimaksudkan dengan negara islam?

adakah apabila sultannya dan PM nya beragama islam?

adakah apabila hampir 50% penduduknya beragama islam[tak kesah semayang ke tak etc]

adakah apabila semua penduduk negara tersebut Muslim?

adakah apabila hudud dan undang2 islam dijalankan di negara tersebut?

kurang tepat..

madinah dulu ada je orang bukan Islam. tapi kita isytihar madinah negara islam kan?

negara islam adalah rakyatnya yang Islam. yang tunduk dan patuh. yang hayati keislaman.

yang FAHAM ISLAM.

jika saya bertekad untuk menjadikan pulau tersebut pulau islam, saya akan beli sebuah pulau yang ada orang asli {dan tak pernah tahu apa itu Islam] dan menjadi pemimpinnya. saya akan wajibkan semua wanita betudung mengikut syariat. yang tak solat kita potong gaji. boleh kah?

boleh kot bertahan seminggu dua sebelum rakyat memberontak dan menggulingkan saya. tapi jika mereka faham kenapa saya memperkenalkan segala macam polisi baru itu kepada mereka tentu tidak susah. sekiranya FAHAM.

kadang kala ilmu kita banyak tapi kita tak FAHAM. kita tahu banyak perkara tapi tak memberi kesan pada diri kita. banyak juga para doktor yang boleh huraikan tentang bahaya merokok setebal beberapa ratus muka surat tetapi mereka juga merokok. clear ke contoh ini?

saya suka sngat huraian tentang kepentingan ilmu yang terdapat dlam buku DASAR-DASAR ISLAM oleh Maududi.[boleh download kat tarbiyah.info rasanya]. padat tapi pedas. buku inilah saya suka kongsi dengan semua.

p/s:refleks diri. setiap kali bagi peringatan, sama ada melalui lisan atau tulisan, mesti jantung berdebar-debar.

kalau ada tafsir, cuba bukak surah saff 61:2 dan baqarah 2:44[wajib!!] kalau tadek cakap.

p/s 2: nk berubah jadi lebih baik[if only u really noe how i was before]



sape2 yang bosan copy link youtube ni dan tengoklah gelagat pelik artis mesia.haih

http://www.youtube.com/watch?v=pvNFRRQe8dg&feature=related

ni video klip yg aku ulang berkali2 sejak hari tu.hihi.jgn kutuk k!

http://www.youtube.com/watch?v=chfMTRc3bOA


2 comments:

Anonymous said...

im so proud of u
u go girl..!

-deskmate 4 taun
0_o

Anonymous said...

salam..
bahayanya tulisan enti, psl pulau tuh, seolah2 enti sdg mempertikaikan PAS..